Bp. légszennyezettsége

Budapest légszennyezettsége

Ennyien néznek

who's online

Utolsó kommentek

Címkék

1 (2) 1fél (1) 2 (2) 2006 (1) 2007jazz (5) 2008jazz (1) 2009 (1) 2fél (1) 3 (5) 3fél (1) 4 (2) 4fél (3) 5 (4) a38 (3) adatvédelem (1) agyhalál (4) airrace (1) Alaptörvény (1) albert lászló (1) aldi (1) alexander waugh (1) alkohol (1) altemusik (1) amatőrszex (2) andrew hill (1) animáció (1) apeh (1) araki (3) arcalakítás (1) arcustemporum (1) Aronson (1) arthur fleiscmann (1) arthur koestler (1) ásványvíz (1) autó (2) Azerbajdzsán (1) bakancslista (1) bali (3) bálint istván (1) bank (1) barabási (1) bartók (1) battle royale (1) beethoven (1) benzin (1) berlin (4) bestof (12) bíró (1) biznisz (1) biztosítás (1) bkv (3) blog (1) blog.hu (1) blues (1) bojkott (2) bojtár b endre (2) bolívia (1) borges (1) borravaló (1) botrány (1) braggtown (1) branford marsalis (1) bregovic (1) bret easton ellis (1) brötzmann (2) Budapest (1) budapest (3) buddhizmus (2) bukowski (3) caine (1) catherine millet (1) cd (2) chadbourne (1) Charlie Parker (1) checkpoint charlie (2) cherry (1) cinizmus (1) civil (14) clavinet (1) concertoköln (1) courtney pine (1) csalás (1) cselló (1) csontos (2) czabán (1) D. L. Harding (1) dan ariely (1) debrecen (1) deep throat (1) demján (2) demjén ferenc (1) dhal (1) digitális nyomda (1) díj (1) diplomácia (2) dj kolbasz (1) dkv (1) dobos c. józsef (1) dominique aury (1) dylan (1) dzsessz (1) egészségügy (1) emlékezés (1) emo (1) endresen (1) energia (1) enquist (1) erotika (1) esbjörn svensson (2) ethan coen (1) exotica (1) extra (1) fal (1) felhő (1) fenék (1) ferber katalin (6) festészet (1) fesztivál (1) feta (1) film (20) filmklub (1) filmszemle (4) fitness (1) foci (1) fonogram2007 (1) fotó (15) foto (3) fotóalbum (10) fotókiállítás (1) free (5) fukasaku (1) fűszer (1) fűszeres paradicsomleves (1) galéria (1) gallasz józsef (1) gasztro (8) gazdaság (1) genyó (1) gmail (1) godard (1) grammy (1) greg osby (1) grencsó (1) gustafsson (3) gutiérrez (1) gyakorlás (1) gyerek (2) gyerekfilm (1) gyerekgyűlölő (1) gyömbér (1) gyorshajtás (1) hammond (1) haneke (1) hanglemezipar (1) hangszer (1) harangjáték (1) haza és haladás (1) hellókarácsony (1) helmut newton (1) hemophiliac (1) highend (1) high society (1) himnusz (1) hollywood (1) hortobágyi (2) houellebecq (2) houllebecq (1) hülyeség (2) húsleves (1) időgép (1) ikea (1) ikue mori (1) india (3) indonézia (2) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) irodalom (9) iskolatáska (1) iskola a határon (1) ivy lee (1) japán (7) japan (5) játék (1) jáva (2) jazz (27) jazzklub (1) jobbik (1) joel coen (1) john zorn (5) Jonathan Franzen (1) kaméleon (1) karlheinz stockhausen (1) katasztrófa (1) keepnews (1) kelet (1) kép (1) képzeltriport (2) kezezés (1) khalil (1) kiállítás (2) kill radio (1) kintorna (1) kiscsillag (1) kispál és a borz (1) kistehén (1) kitano (2) klasszikus (1) koestler (1) koncert (2) koncertfelvétel (2) könyv (9) konyv (1) könyvtár (2) koppintás (1) környezetvédelem (1) korrupció (3) kossuthdíj (3) közélet (1) közgáz jazz klub (1) közlekedés (1) közmunka (1) kraus (1) kritika (1) kultúra (8) kusturica (1) kvb (2) lángos (1) laurie anderson (1) lemez (1) leonardo (1) Lester Young (1) leszták tibi (1) linda lovelace (1) lista (1) loopdoctors (1) lovano (1) lovasi (2) mafsz (2) maghreb (1) magyarország (22) magyar jazz (1) magyar narancs (1) magyar vs. külföldi (1) mango gadzi (1) marianne faithfull (1) marosvásárhely (1) mats (1) McInerney (1) medeski (3) medeski martin & wood (1) média (6) médiatörvény (1) mediawave (1) megasztár (1) mély torok (1) mérő lászló (1) mezzotv (1) mi (1) mike patton (1) mikrofon (1) miles davis (1) minimál (2) mixmag (1) mi vagyunk (15) mmi (1) mmk (2) mmw (3) mnfa (1) mokép (1) mol (2) monk (4) mono (1) mori (1) mozart (2) mozi (1) mozinet (1) mta (1) Murakami (1) művészetek palotája (3) nato (1) nava (1) nekrológ (3) nem véneknek való vidék (1) news (21) new york (5) nfz (1) nők lapja (1) nujazz (2) nyelv (6) oldalas (1) olimpia (1) olíva (1) oltás (1) olvasás (1) omv (1) önéletrajz (1) on the corner (1) opera (1) operabál (1) orban viktor (1) orbán viktor (2) orgona (2) orszáczky (2) ortt (1) otomo (1) otthonszülés (1) ottlik géza (1) ötvenhat (1) oud (1) overdose (1) o története (1) palya bea (1) pannonhalma (1) paprika (1) parkolás (5) patton (1) pécs (2) pénisz (2) pergőképek (1) pergokepek (1) pergő képek (1) petőfi mozi music pub (1) pine (1) pista bácsi (1) polanski (1) politika (5) politikus (2) ponton (1) ponyvaregény (1) pop (1) pornó (2) porno (1) pornográfia (2) prix europa (1) programajánló (1) pulitzer (1) rádió (3) radioq (1) rai (1) rajzfilm (1) rebel (1) recept (4) reich (2) rembetika (1) repin (1) repülés (1) részeg (1) rév lívia (1) romberg zsigmond (2) romhányi (1) saft (2) sajtó (1) sam hammer (1) sári lászló (1) schiff (1) schlippenbach (1) schönburg (1) scofield (1) Sebastian Haffner (1) serge gainsbourg (1) sex (1) sexmob (1) sieff (1) sigmund romberg (1) silvestrov (1) ska (1) skatalites (1) sólyom (1) sport (1) st.louis (1) stivin (1) szar (1) szexista (1) szexizmus (1) sziget (1) szinkron (1) szirmai márton (1) szmog (2) szociális konzultáció (1) szomorú (1) szorongás (1) sztefrem (1) sztornó (1) sztorno (1) talány (1) tao (1) tarafuki (1) társadalom (2) tavaszifesztivál (4) természet (1) tetsuya ishida (2) the thing (1) thierry henry (1) tilos rádió (4) tok tok tok (1) történelem (2) toscana (2) tótumfaktum (1) tudomány (1) tv2 (1) united (1) utazás (1) utazas (1) utolsó vacsora (1) választás (1) válság (3) vandermark (2) vangogh (1) varnus xaver (1) vb (1) vélemény (19) világvége (1) vivaldi (1) víz (1) von (1) vuk (1) waliczky (1) warhol (1) wesseltoft (2) westlicht (1) weston (1) woody allen (1) worldmusic (1) yamataka eye (1) zen (1) zene (15) zeneszerkesztés (1) zongora (1) zorn (1) Címkefelhő

A Művészetek Palotája orgonája

2007.05.19. 23:17 turorudi

Felépítését tekintve az orgona a legbonyolultabb hangszer, működési elve mégis roppant egyszerű: a síp levegő beáramlásakor zenei hangot ad, ennek hiányában elhallgat. Ez a folyamat ismétlődik meg számos variációban, miközben a hallgató csodálatos zenei élményben részesül. Ahhoz, hogy a működés titkait megismerhessük, a következő kérdésekre kell válaszokat kapnunk:

– Mi biztosítja a sípok megszólalásához szükséges levegőt?

– Hogyan szabályozható, hogy mikor melyik síp szólaljon meg?

– Milyen összefüggés van a sípok mérete, anyaga, formája, és az általuk kibocsátott hang között?

– És egyáltalán, mire szolgál, és miből készül a hangkeltésben „közreműködő” alkatrészek sokasága?

Az orgona valójában hatalmas fúvós hangszer, amelynek levegőellátására kezdetben emberi erőt használtak. A Művészetek Palotájában négy fújtatómotor gondoskodik a levegőellátásról, aminek maximális teljesítménye megközelíti a percenkénti 100 köbmétert. A fújtatómotorok mindegyikét hangszigetelt kamrában helyezték el. A megtermelt levegőt szélcsatornák szállítják a légtartályokba (fúvókba), majd innen a szélládák alsó rekeszébe. A szélnyomást a fúvóknál téglákkal, a szélládák kiegyenlítő fúvói esetében laprugókkal szabályozzák.
Az orgona központi egységét a szélládák alkotják. Ezek alsó rekeszeiben rendelkezésünkre áll az a hatalmas légtömeg, amelynek segítségével megszólalhatnak a szélládák tetején álló sípok. Hogy melyik sípba áramoljon levegő, az egy bonyolult szeleprendszer segítségével szabályozható. A szelepek a felső játszóasztalról mechanikusan, az alsó játszóasztalról elektromágnesek segítségével mozgathatók. A billentyűket a szelepekkel összekötő bonyolult szerkezet, a traktúra nagyon vékony fenyőfa lécekből, illetve forgó alkatrészekből áll. A lenyomott billentyű a traktúra segítségével kinyitja a szelepet, a levegő a sípba áramlik, ami egészen a billentyű elengedéséig folyamatosan szól.
A hangkeltés főszereplői a sípok. Kívülről csak az orgona homlokzatába helyezett 275 síp látható; a további 6529 – különböző csoportokban – a hangszer belsejében foglal helyet. Minden síp csak egyféle hangot képes adni, tehát a változatos hangzás eléréséhez minél több különböző méretű, anyagú és formájú sípra van szükség. Minél hosszabb egy síp, annál mélyebb hangot ad. Felépítésük szerint ajak-, illetve nyelvsípokat különböztetünk meg.Ebben a hangszerben a legnagyobb síp hosszúsága eléri a 10 métert.A legkisebbek alig néhány centiméteresek.
A sípokat két rendezőelv – hangmagasság és hangszín – szerint építik be az orgonába. A hangmagasságot a síp hossza, a hangszínt pedig a síp felépítése, anyaga, formája határozza meg. Az azonos hangszínnel megszólaló sípsort nevezzük regiszternek. Egy regiszter minden egyes sípja egy-egy billentyűhöz van hozzárendelve. A billentyűsoron balról jobbra haladva egyre kisebb sípok szólalnak meg, miközben a hangszín változatlan marad.
Ám akkor hogyan szabályozható a hangszín? A kérdés megválaszolásához vissza kell térnünk a játszóasztalhoz. A billentyűsorok, vagyis a manuálok két oldalán elhelyezkedő regiszterkapcsolók a 92 különböző regiszter be- és kikapcsolását szolgálják. Ha például az összes regiszter ki van kapcsolva, akkor hiába nyomunk le billentyűt, egyetlen síp sem szólal meg. Ez azt jelenti, hogy billentyű lenyomásakor csak az előzetesen bekapcsolt regiszter(ek) sípja(i) szól(nak).
A regiszterek rendszerének megértéséhez szintén a játszóasztal nyújt segítséget. A billentyűk öt sorban helyezkednek el, vagyis az orgona öt manuálos; ezt egészíti ki a lábbal kezelhető pedálsor. Egy-egy manuál öt oktávból, azaz 61 billentyűből, a pedál pedig két és fél oktávból, vagyis 32 lécből áll.
A manuáloknak és a pedálnak saját regiszterei vannak, ami azt jelenti, hogy a 92 regiszter 6 egységre tagolódik. Ezeket az egységeket nevezzük műveknek, amelyek külön szélládákon az orgona különböző emeletein foglalnak helyet

Úgy is mondhatnánk, hogy a 12,5 méter széles, 5 méter mély és 13 méter magas kamrába valójában 6 kisebb orgonát építettek be: a pedálmű az orgona két oldalán, a főmű (I. manuál), a pozitív (II. manuál), a redőnymű (III. manuál) és a szólómű (IV. manuál) pedig középen helyezkedik el. Az ötödik manuálhoz mindössze három regiszter tartozik, hangerejük mégis az összes többinél erősebb: ezek a homlokzatban jól látható spanyol trombiták, melyek bearanyozzák az orgona hangját.

A tovább kattintás után az orgona diszpozícióját ismertetem

 

 

Az orgona diszpozíciója
 

Pedal (C-g’)

 

 1.           Majorbass                                                32’                (E-től homlokzatban, co-tól kombinált az I.

                                                                                                        Montre 16’-tal)

 2.           Soubbasse                                               16’               
 3.           Principalbass                                           16’
 4.           Contrebasse                                            16’
 5.           Violon                                                       16’                (transzmisszió a III. manuálról)
 6.           Soubbasse                                               16’
 7.           Großquinte                                     10 2/3’
 8.           Octavbass                                                   8’
 9.           Gedackt                                                      8’
10.          Cello                                                            8’
11.          Octave                                                        4’
12.          Tibia                                                            4’
13.          Tercsept                             6 2/5’ + 4 4/7’
14.          Zinck                   5 1/3’ + 3 1/5’ + 2 2/7’
15.          Compensum 7 x                                2 2/3’               

16.          Mixtur 4 x                                          2 2/3’                (Vorabzug a Compensumból)

17.          Bombarde                                                32’                (kombinált regiszter a PED Bombarde 16’-al)

18.          Bombarde                                                16’
19.          Basson                                                      16’                (transzmisszió a II. manuálról)
20.          Trompete                                                   8’
21.          Clairon                                                        4’
 
 
 

I. Manual, Grande orgue (C-c’’’’)

 
22.          Montre                                                     16’
23.          Principal                                                     8’
24.          Flûte harmonique                                     8’
25.          Gamba                                                        8’
26.          Bourdon                                                     8’
27.          Praestant                                                    4’
28.          Rohrflöte                                                    4’
29.          Quinte                                                2 2/3’
30.          Superoctave                                              2’
31.          Cornet 2-5 x                                              8’
32.          Mixtur 5-7 x                                      2 2/3’
33.          Cimbel 4-5 x                                      1 1/3’
34.          Trompete                                                 16’
35.          Trompete                                                   8’
36.          Trompete                                                   4’
 

                II. Manual, Positif expressif (C-c’’’’)

 
37.          Quintatön                                                16’
38.          Principal                                                     8’
39.          Cor de nuit                                                 8’
40.          Flauta travers.                                           8’
41.          Salicional                                                    8’
42.          Unda maris                                                 8’                    (co-tól)
43.          Praestant                                                    4’
44.          Flûte conique                                            4’
45.          Quinte                                                2 2/3’
46.          Doublette                                                   2’
47.          Tierce                                                 1 3/5’
48.          Larigot                                                1 1/3’
49.          Piccolo                                                        1’
50.          Septnon                                  1 1/7’ + 8/9’
51.          Mixtur 4-6 x                                               2’
52.          Basson                                                      16’
53.          Dulzian                                                     16’
54.          Trompette                                                  8’
55.          Cromorne                                                  8’
56.          Clarinette                                                   8’                    (átcsapó nyelvregiszter)
                Tremolo
 
 
 

                III. manuál, Récit expressif (C-c’’’’)

 
57.          Violon                                                       16’
58.          Gedeckt                                                   16’
59.          Geigenprincipal                                        8’
60.          Flûte harmonique                                     8’
61.          Bourdon á cheminée                               8’
62.          Gamba                                                        8’
63.          Aeoline                                                       8’
64.          Voix céleste                                               8’                    (co-tól)
65.          Violine                                                        4’
66.          Flûte octav.                                                4’
67.          Nasard                                                2 2/3’
68.          Octavin                                                       2’
69.          Tierce                                                 1 3/5’
70.          Progressio 2-4 x                                        2’
71.          Cymbale 4 x                                               1
72.          Bombarde                                                16’
73.          Trompette harm.                                      8’
74.          Basson-Hautbois                                       8’
75.          Voix humaine                                            8’
76.          Clairon harm.                                             4’
                Tremolo
 
 
                IV. Manual, Solo (C-c’’’’)
 
77.          Rohrbourdon                                          16’
78.          Principale                                                   8’
79.          Konzertflöte                                              8’               
80.          Voce humana                                            8’
81.          Nasard                                                5 1/3’
82.          Octave                                                        4’
83.          Tierce                                                 3 1/5’
84.          Septième                                           2 2/7’

85.          Sesquialtera                      2 2/3’ + 1 3/5’

86.          Flûte                                                            2’
87.          Plein jen 3-5 x                                   2 2/3’
88.          Cor anglais                                                 8’
89.          Tuba mirabilis                                            8’
 
 
                V. Manual, Chamaden (C-c’’’’)
 
90.          Chamade                                                  16’
91.          Chamade                                                    8’
92.          Chamade                                                    4’

Kopulák:
 
       
 
 
 
 
 
IV+V
 
 
 
 
III+IV
III+V
 
 
 
II+III
II+IV
II+V
 
 
I+ II
I+III
I+IV
I+V
 
P+I
P+II
-->

Szólj hozzá!

Címkék: orgona művészetek palotája

A bejegyzés trackback címe:

https://check.blog.hu/api/trackback/id/tr9483977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.