Bp. légszennyezettsége

Budapest légszennyezettsége

Ennyien néznek

who's online

Utolsó kommentek

Címkék

1 (2) 1fél (1) 2 (2) 2006 (1) 2007jazz (5) 2008jazz (1) 2009 (1) 2fél (1) 3 (5) 3fél (1) 4 (2) 4fél (3) 5 (4) a38 (3) adatvédelem (1) agyhalál (4) airrace (1) Alaptörvény (1) albert lászló (1) aldi (1) alexander waugh (1) alkohol (1) altemusik (1) amatőrszex (2) andrew hill (1) animáció (1) apeh (1) araki (3) arcalakítás (1) arcustemporum (1) Aronson (1) arthur fleiscmann (1) arthur koestler (1) ásványvíz (1) autó (2) Azerbajdzsán (1) bakancslista (1) bali (3) bálint istván (1) bank (1) barabási (1) bartók (1) battle royale (1) beethoven (1) benzin (1) berlin (4) bestof (12) bíró (1) biznisz (1) biztosítás (1) bkv (3) blog (1) blog.hu (1) blues (1) bojkott (2) bojtár b endre (2) bolívia (1) borges (1) borravaló (1) botrány (1) braggtown (1) branford marsalis (1) bregovic (1) bret easton ellis (1) brötzmann (2) Budapest (1) budapest (3) buddhizmus (2) bukowski (3) caine (1) catherine millet (1) cd (2) chadbourne (1) Charlie Parker (1) checkpoint charlie (2) cherry (1) cinizmus (1) civil (14) clavinet (1) concertoköln (1) courtney pine (1) csalás (1) cselló (1) csontos (2) czabán (1) D. L. Harding (1) dan ariely (1) debrecen (1) deep throat (1) demján (2) demjén ferenc (1) dhal (1) digitális nyomda (1) díj (1) diplomácia (2) dj kolbasz (1) dkv (1) dobos c. józsef (1) dominique aury (1) dylan (1) dzsessz (1) egészségügy (1) emlékezés (1) emo (1) endresen (1) energia (1) enquist (1) erotika (1) esbjörn svensson (2) ethan coen (1) exotica (1) extra (1) fal (1) felhő (1) fenék (1) ferber katalin (6) festészet (1) fesztivál (1) feta (1) film (20) filmklub (1) filmszemle (4) fitness (1) foci (1) fonogram2007 (1) foto (3) fotó (15) fotóalbum (10) fotókiállítás (1) free (5) fukasaku (1) fűszer (1) fűszeres paradicsomleves (1) galéria (1) gallasz józsef (1) gasztro (8) gazdaság (1) genyó (1) gmail (1) godard (1) grammy (1) greg osby (1) grencsó (1) gustafsson (3) gutiérrez (1) gyakorlás (1) gyerek (2) gyerekfilm (1) gyerekgyűlölő (1) gyömbér (1) gyorshajtás (1) hammond (1) haneke (1) hanglemezipar (1) hangszer (1) harangjáték (1) haza és haladás (1) hellókarácsony (1) helmut newton (1) hemophiliac (1) highend (1) high society (1) himnusz (1) hollywood (1) hortobágyi (2) houellebecq (2) houllebecq (1) hülyeség (2) húsleves (1) időgép (1) ikea (1) ikue mori (1) india (3) indonézia (2) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) irodalom (9) iskolatáska (1) iskola a határon (1) ivy lee (1) japán (7) japan (5) játék (1) jáva (2) jazz (27) jazzklub (1) jobbik (1) joel coen (1) john zorn (5) Jonathan Franzen (1) kaméleon (1) karlheinz stockhausen (1) katasztrófa (1) keepnews (1) kelet (1) kép (1) képzeltriport (2) kezezés (1) khalil (1) kiállítás (2) kill radio (1) kintorna (1) kiscsillag (1) kispál és a borz (1) kistehén (1) kitano (2) klasszikus (1) koestler (1) koncert (2) koncertfelvétel (2) könyv (9) konyv (1) könyvtár (2) koppintás (1) környezetvédelem (1) korrupció (3) kossuthdíj (3) közélet (1) közgáz jazz klub (1) közlekedés (1) közmunka (1) kraus (1) kritika (1) kultúra (8) kusturica (1) kvb (2) lángos (1) laurie anderson (1) lemez (1) leonardo (1) Lester Young (1) leszták tibi (1) linda lovelace (1) lista (1) loopdoctors (1) lovano (1) lovasi (2) mafsz (2) maghreb (1) magyarország (22) magyar jazz (1) magyar narancs (1) magyar vs. külföldi (1) mango gadzi (1) marianne faithfull (1) marosvásárhely (1) mats (1) McInerney (1) medeski (3) medeski martin & wood (1) média (6) médiatörvény (1) mediawave (1) megasztár (1) mély torok (1) mérő lászló (1) mezzotv (1) mi (1) mike patton (1) mikrofon (1) miles davis (1) minimál (2) mixmag (1) mi vagyunk (15) mmi (1) mmk (2) mmw (3) mnfa (1) mokép (1) mol (2) monk (4) mono (1) mori (1) mozart (2) mozi (1) mozinet (1) mta (1) Murakami (1) művészetek palotája (3) nato (1) nava (1) nekrológ (3) nem véneknek való vidék (1) news (21) new york (5) nfz (1) nők lapja (1) nujazz (2) nyelv (6) oldalas (1) olimpia (1) olíva (1) oltás (1) olvasás (1) omv (1) önéletrajz (1) on the corner (1) opera (1) operabál (1) orbán viktor (2) orban viktor (1) orgona (2) orszáczky (2) ortt (1) otomo (1) otthonszülés (1) ottlik géza (1) ötvenhat (1) oud (1) overdose (1) o története (1) palya bea (1) pannonhalma (1) paprika (1) parkolás (5) patton (1) pécs (2) pénisz (2) pergokepek (1) pergőképek (1) pergő képek (1) petőfi mozi music pub (1) pine (1) pista bácsi (1) polanski (1) politika (5) politikus (2) ponton (1) ponyvaregény (1) pop (1) porno (1) pornó (2) pornográfia (2) prix europa (1) programajánló (1) pulitzer (1) rádió (3) radioq (1) rai (1) rajzfilm (1) rebel (1) recept (4) reich (2) rembetika (1) repin (1) repülés (1) részeg (1) rév lívia (1) romberg zsigmond (2) romhányi (1) saft (2) sajtó (1) sam hammer (1) sári lászló (1) schiff (1) schlippenbach (1) schönburg (1) scofield (1) Sebastian Haffner (1) serge gainsbourg (1) sex (1) sexmob (1) sieff (1) sigmund romberg (1) silvestrov (1) ska (1) skatalites (1) sólyom (1) sport (1) st.louis (1) stivin (1) szar (1) szexista (1) szexizmus (1) sziget (1) szinkron (1) szirmai márton (1) szmog (2) szociális konzultáció (1) szomorú (1) szorongás (1) sztefrem (1) sztorno (1) sztornó (1) talány (1) tao (1) tarafuki (1) társadalom (2) tavaszifesztivál (4) természet (1) tetsuya ishida (2) the thing (1) thierry henry (1) tilos rádió (4) tok tok tok (1) történelem (2) toscana (2) tótumfaktum (1) tudomány (1) tv2 (1) united (1) utazás (1) utazas (1) utolsó vacsora (1) választás (1) válság (3) vandermark (2) vangogh (1) varnus xaver (1) vb (1) vélemény (19) világvége (1) vivaldi (1) víz (1) von (1) vuk (1) waliczky (1) warhol (1) wesseltoft (2) westlicht (1) weston (1) woody allen (1) worldmusic (1) yamataka eye (1) zen (1) zene (15) zeneszerkesztés (1) zongora (1) zorn (1) Címkefelhő

Az előadóművészet halála - Madness a Szigeten

2007.08.14. 15:10 nzanga mobutu junior

Az idei sziget egyik legnagyobb dobásának tűnő Madness zeneisége és szövegvilága több évfolyamnyi generáció számára adott kiindulási alapot az életben, még az angol munkásosztálytól kulturálisan olyan távoli helyeken is, mint proletár Magyarország. A kérdés csak az volt, hogy mennyire felel meg a mostanra ötvenes tagokból álló zenekar a várakozásnak és a kor kihívásainak, illetve, mennyire bír lázba hozni? A válasz röviden: semennyire. Az alábbiakban öt pontba szedve olvasható az indoklás, az az öt dolog, ami miatt nem szabad ötvenes zenészeknek nosztalgiakoncertezni.

1) Az idő előrehaladtával a popsztárok hajlamosak megöregedni, amely biológiai folyamatnak a fizikumot is érintő része súlyos koncepcionális problémákat vethet fel, főleg a "világ legjobb mozgású zenekarának" kikiáltott együttes esetében. Megfelelő kondíció híján, így, ötven környékén nehéz a világ legjobb mozgását előadni, ha lépten-nyomon az elesés és a szívroham határán imbolyog a művész a mozgást amúgy is nehezítő szinpadi ojjektumok között. Mick Jaggertől és Iggy Poptól személyesen tudjuk, hogy még hatvanon túl is el lehet várni az örökmozgó őserőt, csak ehhez abba kell hagyni a csülökzabálást, és izzadságos munkával fel kell készíteni a testet a produkcióra, ha már egyszer buta módon, a jövőre nem gondolva korábban hagyta elzsírsejtesedni az ember. No ez az, amit csak nagyon ritkán tesz meg a tisztességben és korai népszerűségben megőszült művészlélek, így marad a showelemnek beállított kínos botladozás, amit még az olyan egyéni fej- és kézrángás sem kompenzál, mint amivel Mr. Suggs rendelkezik.

2) Az idő előrehaladtával a művészember hajlamos lassan, de biztosan agyilag eltompulni, amely biokémiai folyamat súlyos koncepcionális problémákat vethet fel a produkció tartalmát illetően. Az agyi folyamat kihat az ember kreatív energiáira, így az a popművészeti produktumában hajlamos tudomást sem venni az eltelt húsz év alatt a világban végbement változásokról. Ez talán még nem fatal error (dehogy is nem!), hiszen a koncertre a régi chrome-os kazetták előbányászásával és végighallgatásával hosszasan készülő nyájas rajongók minden bizonnyal bután néznének egy némi elektronikával megspékelt Our House-ra, vagy egy kicsit áthangszerelt és root reggae-sen újraértelmezett It Must Be Love-ra, hiszen ők mindent pontosan ugyanúgy akarnak hallani, ahogy azt harminc évvel ezelőtt átvettek az osztálytársuktól arra a nyomorult kazettára. De hogy 2007-ben, egy nemzetközi fesztivál Nagyszinpadán minden számnak szigorúan a 70-es évekbeli zeneipari standardoknak megfelelő 3'30'' hosszúságúnak kelljen lennie, teret sem adva bárminemű eltérésnek, spontaneitásnak, rögtönzésnek, vagy ad absurdum improvizált (fertő!) hangszeres szólónak, nos, ez maga a koncertek, a produkció, vagy anakronisztikusan az előadóművészet halála.

3) Az idő előrehaladtával a világ emlékezete is változik: egyrészről erősen kopik, amely összkulturális folyamat szerkezeti problémákat vethet fel a koncert menetében. Az annak idején még megahitnek számító, minden házibulin háromszor lejátszott slágerek mára közepesen jó számnak hatnak, míg a kevésbé ismert dalok teljesen elsüllyednek a kollektív emlékezet memóriavermében. A core rajongók még valószínűleg emlékeznek a legelső kislemez B oldalán ipari-töltelékként kiadott darabra is, de a publikum többsége már csak azt a három, jó esetben négy slágert ismeri, amit. Így külön tudományos igényességgel kell megtervezni a show-t, a megfelelő pontokra a közönség azon részének figyelmét fenntartó számok slágerek elhelyezésével, akik gyakorlatilag csak a Buggy Trousers miatt lötyögnek a koncerten. Ellenkező esetben tétován ásító unalom, és a koncerten megfigyelt, szinpadtól elfele tartó népvándorlási folyamat indul meg az aktus közepe táján, kiváltképp, ha az 1-es pontban leírt problematika is fennáll (márpedig fennáll). Másrészről.

4) Az idő előrehaladtával a világ emlékezetében megszépülnek a dolgok, amely folyamat eredményeképpen a csak kazettákról, videoklippekből és kalóz-koncertfelvételekről rég ismert együttes a szép gimis emlékek, a felfokozott ajánlók, de legfőképpen az eltelt idő hatására must see szuperprodukcióvá nemesedik. Ezzel kapcsolatban csak az az apró probléma merülhet fel, hogy a dolgok különösen szerencsés együttállása szükséges ahhoz, hogy a felfokozott várakozások a találkozzanak a valósággal. Ezt, az itt vázolt kockázati tényezők szerint igencsak magas kockázati kategóriába eső olyan zenekarok, mint például a Madness a legritkább esetben tudják csak létrehozni, amit külön nehezít a fesztivál kontextusa, ahol naponta több fellépő állít referenciapontot show, buli vagy akár fun tekintetében.

5) Az idő előrehaladtával a hajdani rajongók is a természetes öregedés folyamatán mennek keresztül, ami még nem is lenne probléma (dehogynem!), de jó esetben esetben a volt rajongók elmozdulnak rajongáskori tizenöt éves szellemi horizontjukról, és amit annak idején kritikátlanul, ámde artikuláltan voltak képesek üvölteni a Skoda 120L hátsó ülésén, azt nem feltétlenül fogják ugyanolyan beleéléssel megtenni harmincöt évesen. Természetesen az együttessel együtt kopott, nosztalgiába beleszottyadt nyájas rajongókat nem érinti meg a helyzet kínossága, amikor egy negyven éves, kopaszodó családapa próbál House of Fun mozgással ugrálni, viszont ettől még sajnos továbbra is igaz marad: a szellem számára nincsen könnyebben fogyasztható, édesebb, ámde annál jobban amortizáló étel, mint a sehová sem mutató, önmagáért való habosított nosztalgia.

15 komment · 1 trackback

Címkék: koncert sziget 2 agyhalál

A bejegyzés trackback címe:

https://check.blog.hu/api/trackback/id/tr35139858

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: como emagrecer em casal 2017.12.10. 14:09:15

BpBurger (37) - Spíler BistroPub - Burger Blog

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

UB 2007.08.15. 12:10:53

Nem Buggy, hanem Baggy Trousers.
Mecsoda különbség!

Mind az 5 pontban van igazság, de a koncert igenis jó volt!

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2007.08.15. 12:40:26

Én sajnos nem tudtam kimenni:(

De az általában fikázós index szerint majdnem tökéletes koncert volt...

Most kinek higgyek?:)

Skin05 2007.08.15. 12:52:18

Xerintem az egyik legjobb koncert volt a Szigeten, és baromira élveztem. Végigtáncoltam az egészet, és nem voltam egyedül a dologgal, voltak még így pár ezren... tízezren... Fantasztikus hangulatot varázsoltak. A maga stílusában egy tökéletes koncert volt.
Az unokahúgom 21 éves, kivittem magammal a koncertre, és baromira élvezte, pedig nem is ismerte az együttest. Nos? Akkor miről is beszélünk?

Feca 2007.08.15. 13:05:28

kinn voltam, szerintem tök szar volt. mint a ganxta Zolee

mind1 2007.08.15. 13:07:23

teljesen feleslegesen koptattad a billentyűket a megmondós bloggeres túlcizellált stílusban, rád nyilvánvalóan 50 éves korodban a kutya sem lesz kíváncsi, ellentétben néhány megöregedett-eltompult-kopott stb. zenésszel. kb. ez jön le az írásodból, a 2-es ponthoz külön gratulálok. :)

psychenova · http://akciospotencial.blog.hu 2007.08.15. 13:16:09

Akkor ezennel én is csatlakoznék a fikázók táborához, nehogy valakiben az az érzés kerekedjék, hogy ez egy tökéletes koncert lett volna. Előzetesen azt gondoltam, hogy a Madness ha csak a kötelezőt hozza, már akkor is kurva jó lesz. Ehhez képest tényleg csak a kötelezőt hozta, de kurvára nem volt jó. Nyugodtan mehetett volna playbackről is, sőt akár CD-ről az egész zenészek nélkül, nem lett volna különbség.

Hál' istennek a Leningrad tegnap megmutatta, mit jelent egy ska koncert. A Madness meg csókolgathatja a lábuk nyomát.

johevi 2007.08.15. 13:22:17

Egyet ne felejtds el: az ötvenéves zenészek, negyven-ötvenéves rajongótáborán kívül vannak tizen-huszonéves rajongói is. Nekik jól áll az ugrálás és ugráljanak ők. Én azért mentem ki, mert zenével való kapcsolatomat fiatalkorom óta meghatározták, ennyivel tartoztam nekik. Mert - bár valóban későn - eljutottak ide is hozzánk, most volt lehetőség rá. És többet nem lesz. Ők nem Faithless, akik nem baj ha itthagynak egy hangfalat, mert jövőre megint jönnek... Egyébként amikor vége lett egyrészt örültem, mert láthattam őket, egy szerintem tartalékosan előadott profi koncerten, másrészt azon gondolkoztam, hogy ez most úgy egyébként milyen volt? Pont azt hallottam, amit vártam, de semmi meglepő. Tetszett, de vajon nem azért, mert elfogódott vagyok? Mindegy, úgy volt jó ahogy volt.

johevi 2007.08.15. 13:30:26

Kedves Psychenova!
Pont ez a baj, a Madnesst sokan ska együttesként kezelik... Ezek aztán nem tudnak mit kezdeni a poposabb számokkal, és fordítva. És akkor még nem beszéltem arról, hogy még skinheadek is lehetnek a képben. Éppen ez volt feloszlásuk egyik oka: nem tudtak megbirkózni azzal, hogy mindenfajta zenei irányzatból és társadalmi rétegből voltak rajongóik, akiket egyszerre nem lehetett kielégíteni.

psychenova · http://akciospotencial.blog.hu 2007.08.15. 13:46:26

johevi,
miért lenne ez baj? Mindenki úgy kezeli, ahogy akarja. Épp te írod, hogy milyen diverz közönségük van, nyilván mindenki mást szeret bennük. Én például azt a fajta pörgős, életigenlő hangulatot, amit általában a skahoz lehet kötni. Ehelyett kaptam néhány színpadon lézengő nyugdíjast, akik egyszerűen nem élvezték a saját koncertjüket. Úgy pedig nem működik. Jó kontraszt volt előtte a Gogol Bordello.

stardust 2007.08.15. 14:37:31

psychenova,
szerinted a "néhány színpadon lézengő nyugdíjas, akik egyszerűen nem élvezik a saját koncertjüket" a földön fetrengve szaxofonoznak? nyilván ez volt a madness n+2-ik koncertje, de végülis nem arról szólt, hogy egyszer, végre, mielőtt kihalnak, láthassuk őket? hideg profizmussal előadtak egy "vegyes madness ízelítőt". se több, se kevesebb. várjuk ki a Gogol Bordellot 20 év múlva.

mikipeti 2007.08.15. 14:47:48

fököslegesen hosszan írsz. még ha igazad is van.

Coupe 2007.08.15. 14:56:08

Madness? Miről beszéltek? Skinny Puppy volt a Hammerworldön. Azok sem ifjak, de nem véletlen, hogy Trent Reznor is megnézte a másnapi NIN koncert előtt. Madness? hahahaha Pedig a SP sem fiatal zenekar, de valahogy ők nem a múltból akarnak megélni. De azt sem értem, hogy egy nulladik napi lgt után miért pont a madnessen kell kibukni, bár azzal maximálisan egyet értek, hogy a nosztalgia a lemaradt emberek luxusa.

ApukadHUN 2007.08.15. 15:17:34

Madness volt az első, aki A-t kapott az Indexen.
Manu Chao meg ugyanolyan C-t, mint Pink. A kínosan káromkodós és hamisan játszó Tankcsapda (lelkem rajta, pedig szeretem) B-t.
Szóval Ha a Leningrad nem kap A-t akkor most jobban ki vagyok akadva, persze így is.
Én nem éreztem, hogy olyan átütő lett volna a madness, sőt.
Persze én a Modern Talkingot is csak youtube-ról ismerem...

johevi 2007.08.15. 15:50:07

Úgy szólt a Madness, mint a CD-ken. Mínusz pár százalék persze. Ez miért baj??? Most olvastam a The Killers kritikát, eddig sajnáltam, hogy nem mentem ki, de most megnyugodtam. Van aki még úgy sem tud szólni élőben, mint a CD. Az hogy az ötvenéves LGT sokadszor futja meg a kötelező éves kört inkább érthetetlen, mint az aki csak egyszer - mágha későn is - de jön.Én, mint Madness rajongó is meglepődtem az A minősítésen ( inkább B+ ) ez inkább életműdíj volt... De járt...

nzanga mobutu junior · http://check.blog.hu 2007.08.15. 17:23:29

zárójeles disclaimer: a post eredetileg a quartra/indexre íródott cikk, ezért lett ilyen hosszú, csak egy elég sajátos, itt most nem részletezendő szerkesztési elv miatt nem került közlésre s.k.