Bp. légszennyezettsége

Budapest légszennyezettsége

Ennyien néznek

who's online

Utolsó kommentek

Címkék

1 (2) 1fél (1) 2 (2) 2006 (1) 2007jazz (5) 2008jazz (1) 2009 (1) 2fél (1) 3 (5) 3fél (1) 4 (2) 4fél (3) 5 (4) a38 (3) adatvédelem (1) agyhalál (4) airrace (1) Alaptörvény (1) albert lászló (1) aldi (1) alexander waugh (1) alkohol (1) altemusik (1) amatőrszex (2) andrew hill (1) animáció (1) apeh (1) araki (3) arcalakítás (1) arcustemporum (1) Aronson (1) arthur fleiscmann (1) arthur koestler (1) ásványvíz (1) autó (2) Azerbajdzsán (1) bakancslista (1) bali (3) bálint istván (1) bank (1) barabási (1) bartók (1) battle royale (1) beethoven (1) benzin (1) berlin (4) bestof (12) bíró (1) biznisz (1) biztosítás (1) bkv (3) blog (1) blog.hu (1) blues (1) bojkott (2) bojtár b endre (2) bolívia (1) borges (1) borravaló (1) botrány (1) braggtown (1) branford marsalis (1) bregovic (1) bret easton ellis (1) brötzmann (2) budapest (3) Budapest (1) buddhizmus (2) bukowski (3) caine (1) catherine millet (1) cd (2) chadbourne (1) Charlie Parker (1) checkpoint charlie (2) cherry (1) cinizmus (1) civil (14) clavinet (1) concertoköln (1) courtney pine (1) csalás (1) cselló (1) csontos (2) czabán (1) D. L. Harding (1) dan ariely (1) debrecen (1) deep throat (1) demján (2) demjén ferenc (1) dhal (1) digitális nyomda (1) díj (1) diplomácia (2) dj kolbasz (1) dkv (1) dobos c. józsef (1) dominique aury (1) dylan (1) dzsessz (1) egészségügy (1) emlékezés (1) emo (1) endresen (1) energia (1) enquist (1) erotika (1) esbjörn svensson (2) ethan coen (1) exotica (1) extra (1) fal (1) felhő (1) fenék (1) ferber katalin (6) festészet (1) fesztivál (1) feta (1) film (20) filmklub (1) filmszemle (4) fitness (1) foci (1) fonogram2007 (1) foto (3) fotó (15) fotóalbum (10) fotókiállítás (1) free (5) fukasaku (1) fűszer (1) fűszeres paradicsomleves (1) galéria (1) gallasz józsef (1) gasztro (8) gazdaság (1) genyó (1) gmail (1) godard (1) grammy (1) greg osby (1) grencsó (1) gustafsson (3) gutiérrez (1) gyakorlás (1) gyerek (2) gyerekfilm (1) gyerekgyűlölő (1) gyömbér (1) gyorshajtás (1) hammond (1) haneke (1) hanglemezipar (1) hangszer (1) harangjáték (1) haza és haladás (1) hellókarácsony (1) helmut newton (1) hemophiliac (1) highend (1) high society (1) himnusz (1) hollywood (1) hortobágyi (2) houellebecq (2) houllebecq (1) hülyeség (2) húsleves (1) időgép (1) ikea (1) ikue mori (1) india (3) indonézia (2) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) irodalom (9) iskolatáska (1) iskola a határon (1) ivy lee (1) japan (5) japán (7) játék (1) jáva (2) jazz (27) jazzklub (1) jobbik (1) joel coen (1) john zorn (5) Jonathan Franzen (1) kaméleon (1) karlheinz stockhausen (1) katasztrófa (1) keepnews (1) kelet (1) kép (1) képzeltriport (2) kezezés (1) khalil (1) kiállítás (2) kill radio (1) kintorna (1) kiscsillag (1) kispál és a borz (1) kistehén (1) kitano (2) klasszikus (1) koestler (1) koncert (2) koncertfelvétel (2) konyv (1) könyv (9) könyvtár (2) koppintás (1) környezetvédelem (1) korrupció (3) kossuthdíj (3) közélet (1) közgáz jazz klub (1) közlekedés (1) közmunka (1) kraus (1) kritika (1) kultúra (8) kusturica (1) kvb (2) lángos (1) laurie anderson (1) lemez (1) leonardo (1) Lester Young (1) leszták tibi (1) linda lovelace (1) lista (1) loopdoctors (1) lovano (1) lovasi (2) mafsz (2) maghreb (1) magyarország (22) magyar jazz (1) magyar narancs (1) magyar vs. külföldi (1) mango gadzi (1) marianne faithfull (1) marosvásárhely (1) mats (1) McInerney (1) medeski (3) medeski martin & wood (1) média (6) médiatörvény (1) mediawave (1) megasztár (1) mély torok (1) mérő lászló (1) mezzotv (1) mi (1) mike patton (1) mikrofon (1) miles davis (1) minimál (2) mixmag (1) mi vagyunk (15) mmi (1) mmk (2) mmw (3) mnfa (1) mokép (1) mol (2) monk (4) mono (1) mori (1) mozart (2) mozi (1) mozinet (1) mta (1) Murakami (1) művészetek palotája (3) nato (1) nava (1) nekrológ (3) nem véneknek való vidék (1) news (21) new york (5) nfz (1) nők lapja (1) nujazz (2) nyelv (6) oldalas (1) olimpia (1) olíva (1) oltás (1) olvasás (1) omv (1) önéletrajz (1) on the corner (1) opera (1) operabál (1) orban viktor (1) orbán viktor (2) orgona (2) orszáczky (2) ortt (1) otomo (1) otthonszülés (1) ottlik géza (1) ötvenhat (1) oud (1) overdose (1) o története (1) palya bea (1) pannonhalma (1) paprika (1) parkolás (5) patton (1) pécs (2) pénisz (2) pergőképek (1) pergokepek (1) pergő képek (1) petőfi mozi music pub (1) pine (1) pista bácsi (1) polanski (1) politika (5) politikus (2) ponton (1) ponyvaregény (1) pop (1) porno (1) pornó (2) pornográfia (2) prix europa (1) programajánló (1) pulitzer (1) rádió (3) radioq (1) rai (1) rajzfilm (1) rebel (1) recept (4) reich (2) rembetika (1) repin (1) repülés (1) részeg (1) rév lívia (1) romberg zsigmond (2) romhányi (1) saft (2) sajtó (1) sam hammer (1) sári lászló (1) schiff (1) schlippenbach (1) schönburg (1) scofield (1) Sebastian Haffner (1) serge gainsbourg (1) sex (1) sexmob (1) sieff (1) sigmund romberg (1) silvestrov (1) ska (1) skatalites (1) sólyom (1) sport (1) st.louis (1) stivin (1) szar (1) szexista (1) szexizmus (1) sziget (1) szinkron (1) szirmai márton (1) szmog (2) szociális konzultáció (1) szomorú (1) szorongás (1) sztefrem (1) sztornó (1) sztorno (1) talány (1) tao (1) tarafuki (1) társadalom (2) tavaszifesztivál (4) természet (1) tetsuya ishida (2) the thing (1) thierry henry (1) tilos rádió (4) tok tok tok (1) történelem (2) toscana (2) tótumfaktum (1) tudomány (1) tv2 (1) united (1) utazas (1) utazás (1) utolsó vacsora (1) választás (1) válság (3) vandermark (2) vangogh (1) varnus xaver (1) vb (1) vélemény (19) világvége (1) vivaldi (1) víz (1) von (1) vuk (1) waliczky (1) warhol (1) wesseltoft (2) westlicht (1) weston (1) woody allen (1) worldmusic (1) yamataka eye (1) zen (1) zene (15) zeneszerkesztés (1) zongora (1) zorn (1) Címkefelhő

No Country For Old Men

2008.07.09. 16:34 Kolbasz

„Az ember életének minden pillanata ott van az élet összes pillanatában. És bejátszik abba hogy a végén fej lesz-e vagy írás.”

Cormac McCarthy

Nem javaslom ennek a szövegnek az olvasását annak, aki nem olvasta a könyvet, vagy nem látta a filmet. Ha valakit érdekel a dolog, akkor meg ajánlom először a filmet nézze meg. Ezt normális esetben fordítva szokás, de ez a kivétel.

A film megrázóan erős. Van egy történet, ami egy westernes hangulatból induló bűnfilmbe torkollik, és van egy szál, ami a tiszta reflexió. Az előző főszereplői az üldözött és az üldöző, az utóbbié a sheriff. Aki nem csinál semmit. Csak filozofál, moralizál, szemlélődik, és a végén nyugdíjba megy. Hisz úgysem lehet tenni semmit. A gonosz eltűnik, a többi meghal. A gonosznak nincs humorérzéke, de vannak elvei. Szakszerűen öl, a pénz nem érdekli, de amit megígér, azt be is tartja. Az áldozatok nem értik, hogy semmit sem lehet visszacsinálni, hogy minden egyes lépése az embernek végérvényes. Pedig akár el is engedhetné őket. A legnagyobb engedmény a pénzfeldobás. Fej vagy írás, és választani kell. Tiszta egzisztencializmus, Sartre mosolyog a sírjában!

A Coen fivérek nagyon ravaszak. Folyamatosan feszítik szét a kliséket, de mégis belül maradnak az alapvető paradigmákon. Ahogy halad a film előre, annál több a kihagyás, a lóugrás. Nem derül ki, hogy mi lesz a pénzzel, mi lesz az ártatlan asszonykával, belehal-e a gyilkos a sérüléseibe. Másképpen: nekünk kell tudni a választ. Direkt újranéztem, hátha valamit nem vettem észre. De nem, tényleg nincs benne. Talán ezért van, hogy sokan nem szeretik a filmet. Hogy másnak mutatja magát, mint ami. Sok benne a kihagyás, a le nem ütött hang. Mint Erik Satie zongoradarabjaiban. Ha filmes példával kéne erőlködni, akkor a Kitano szokott ilyen csöndekkel dolgozni, meg a halálról is sokat tud. És akkor mindjárt a Hagakurénál tartunk.

Aztán gyorsan elolvastam a film alapját képező könyvet. Abból több minden kiderül, de csak megerősítette a sejtéseimet, viszont azt gondolom, hogy a filmhez képest leíró. Vagyis a Coenék zseniálisan húztak! A könyv magában is erős, filmszerű, pontos. De a film még inkább megemeli a sztorit, és levesz a moralizálásból. És néhány apróságot még beleírtak a filmbe, ami szintén erős, például a könyvelőt, aki megkérdezi, „hogy akkor most le fog lőni?” Meg jó húsz évvel előrébb tették az időben.

Még néhány megjegyzés a filmről. Amikor a gonosz megöli a járőrt, az filmtörténet. Az egész fényképezés, plánozás, vágás csillagos ötös. A szereplők rendben, Tommy Lee Jones, mint sheriff bölcsen rezignált, de az igazi találmány Javier Bardem, a rettenetes. Biztos jó a színész, de ez egész karakter nagyon ki van találva. Az a frizura, meg a koreográfia, ahogy mozog! Viszont a magyar cím, az borzasztó. Ezért aztán inkább angolul nézem újra.

1 komment

Címkék: film irodalom ethan coen joel coen nem véneknek való vidék

A bejegyzés trackback címe:

https://check.blog.hu/api/trackback/id/tr28560748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hhh 2008.07.14. 19:16:35

En imadom ezt a filmet. Fuggetlenul attol h a gonosz foldi helytartojat nem nagyon lehet szeretni, megis zavarbaejto, ahogy az ember probalja megerteni. Nem mondom, h drukkoltam neki, de mindennel erdekesebb a gyilkos jatekossag, ahogy felulkerekedik az eletosztonon. Egyik ismerosom mondta, hogy az igazi siker kulcsa a tehetsegen felul az, hogy lehetoleg egy erzeketlen, arrogans allatnak kell lenni, mint pl. Lars von Trierrol vagy a nehai Stanley Kubrikrol ezt pontosan lehet tudni, az elvek mindennel fontosabbak, az eszkozeikben meg stilusosan elrettentoek. Ezt nyilvan a Coenek is jol tudjak, es a figurat zsenialisan hozza Javier Bardem.
süti beállítások módosítása