Bp. légszennyezettsége

Budapest légszennyezettsége

Ennyien néznek

who's online

Utolsó kommentek

Címkék

1 (2) 1fél (1) 2 (2) 2006 (1) 2007jazz (5) 2008jazz (1) 2009 (1) 2fél (1) 3 (5) 3fél (1) 4 (2) 4fél (3) 5 (4) a38 (3) adatvédelem (1) agyhalál (4) airrace (1) Alaptörvény (1) albert lászló (1) aldi (1) alexander waugh (1) alkohol (1) altemusik (1) amatőrszex (2) andrew hill (1) animáció (1) apeh (1) araki (3) arcalakítás (1) arcustemporum (1) Aronson (1) arthur fleiscmann (1) arthur koestler (1) ásványvíz (1) autó (2) Azerbajdzsán (1) bakancslista (1) bali (3) bálint istván (1) bank (1) barabási (1) bartók (1) battle royale (1) beethoven (1) benzin (1) berlin (4) bestof (12) bíró (1) biznisz (1) biztosítás (1) bkv (3) blog (1) blog.hu (1) blues (1) bojkott (2) bojtár b endre (2) bolívia (1) borges (1) borravaló (1) botrány (1) braggtown (1) branford marsalis (1) bregovic (1) bret easton ellis (1) brötzmann (2) budapest (3) Budapest (1) buddhizmus (2) bukowski (3) caine (1) catherine millet (1) cd (2) chadbourne (1) Charlie Parker (1) checkpoint charlie (2) cherry (1) cinizmus (1) civil (14) clavinet (1) concertoköln (1) courtney pine (1) csalás (1) cselló (1) csontos (2) czabán (1) D. L. Harding (1) dan ariely (1) debrecen (1) deep throat (1) demján (2) demjén ferenc (1) dhal (1) digitális nyomda (1) díj (1) diplomácia (2) dj kolbasz (1) dkv (1) dobos c. józsef (1) dominique aury (1) dylan (1) dzsessz (1) egészségügy (1) emlékezés (1) emo (1) endresen (1) energia (1) enquist (1) erotika (1) esbjörn svensson (2) ethan coen (1) exotica (1) extra (1) fal (1) felhő (1) fenék (1) ferber katalin (6) festészet (1) fesztivál (1) feta (1) film (20) filmklub (1) filmszemle (4) fitness (1) foci (1) fonogram2007 (1) foto (3) fotó (15) fotóalbum (10) fotókiállítás (1) free (5) fukasaku (1) fűszer (1) fűszeres paradicsomleves (1) galéria (1) gallasz józsef (1) gasztro (8) gazdaság (1) genyó (1) gmail (1) godard (1) grammy (1) greg osby (1) grencsó (1) gustafsson (3) gutiérrez (1) gyakorlás (1) gyerek (2) gyerekfilm (1) gyerekgyűlölő (1) gyömbér (1) gyorshajtás (1) hammond (1) haneke (1) hanglemezipar (1) hangszer (1) harangjáték (1) haza és haladás (1) hellókarácsony (1) helmut newton (1) hemophiliac (1) highend (1) high society (1) himnusz (1) hollywood (1) hortobágyi (2) houellebecq (2) houllebecq (1) hülyeség (2) húsleves (1) időgép (1) ikea (1) ikue mori (1) india (3) indonézia (2) ingatlan (2) interjú (1) internet (1) irodalom (9) iskolatáska (1) iskola a határon (1) ivy lee (1) japan (5) japán (7) játék (1) jáva (2) jazz (27) jazzklub (1) jobbik (1) joel coen (1) john zorn (5) Jonathan Franzen (1) kaméleon (1) karlheinz stockhausen (1) katasztrófa (1) keepnews (1) kelet (1) kép (1) képzeltriport (2) kezezés (1) khalil (1) kiállítás (2) kill radio (1) kintorna (1) kiscsillag (1) kispál és a borz (1) kistehén (1) kitano (2) klasszikus (1) koestler (1) koncert (2) koncertfelvétel (2) könyv (9) konyv (1) könyvtár (2) koppintás (1) környezetvédelem (1) korrupció (3) kossuthdíj (3) közélet (1) közgáz jazz klub (1) közlekedés (1) közmunka (1) kraus (1) kritika (1) kultúra (8) kusturica (1) kvb (2) lángos (1) laurie anderson (1) lemez (1) leonardo (1) Lester Young (1) leszták tibi (1) linda lovelace (1) lista (1) loopdoctors (1) lovano (1) lovasi (2) mafsz (2) maghreb (1) magyarország (22) magyar jazz (1) magyar narancs (1) magyar vs. külföldi (1) mango gadzi (1) marianne faithfull (1) marosvásárhely (1) mats (1) McInerney (1) medeski (3) medeski martin & wood (1) média (6) médiatörvény (1) mediawave (1) megasztár (1) mély torok (1) mérő lászló (1) mezzotv (1) mi (1) mike patton (1) mikrofon (1) miles davis (1) minimál (2) mixmag (1) mi vagyunk (15) mmi (1) mmk (2) mmw (3) mnfa (1) mokép (1) mol (2) monk (4) mono (1) mori (1) mozart (2) mozi (1) mozinet (1) mta (1) Murakami (1) művészetek palotája (3) nato (1) nava (1) nekrológ (3) nem véneknek való vidék (1) news (21) new york (5) nfz (1) nők lapja (1) nujazz (2) nyelv (6) oldalas (1) olimpia (1) olíva (1) oltás (1) olvasás (1) omv (1) önéletrajz (1) on the corner (1) opera (1) operabál (1) orbán viktor (2) orban viktor (1) orgona (2) orszáczky (2) ortt (1) otomo (1) otthonszülés (1) ottlik géza (1) ötvenhat (1) oud (1) overdose (1) o története (1) palya bea (1) pannonhalma (1) paprika (1) parkolás (5) patton (1) pécs (2) pénisz (2) pergőképek (1) pergokepek (1) pergő képek (1) petőfi mozi music pub (1) pine (1) pista bácsi (1) polanski (1) politika (5) politikus (2) ponton (1) ponyvaregény (1) pop (1) porno (1) pornó (2) pornográfia (2) prix europa (1) programajánló (1) pulitzer (1) rádió (3) radioq (1) rai (1) rajzfilm (1) rebel (1) recept (4) reich (2) rembetika (1) repin (1) repülés (1) részeg (1) rév lívia (1) romberg zsigmond (2) romhányi (1) saft (2) sajtó (1) sam hammer (1) sári lászló (1) schiff (1) schlippenbach (1) schönburg (1) scofield (1) Sebastian Haffner (1) serge gainsbourg (1) sex (1) sexmob (1) sieff (1) sigmund romberg (1) silvestrov (1) ska (1) skatalites (1) sólyom (1) sport (1) st.louis (1) stivin (1) szar (1) szexista (1) szexizmus (1) sziget (1) szinkron (1) szirmai márton (1) szmog (2) szociális konzultáció (1) szomorú (1) szorongás (1) sztefrem (1) sztornó (1) sztorno (1) talány (1) tao (1) tarafuki (1) társadalom (2) tavaszifesztivál (4) természet (1) tetsuya ishida (2) the thing (1) thierry henry (1) tilos rádió (4) tok tok tok (1) történelem (2) toscana (2) tótumfaktum (1) tudomány (1) tv2 (1) united (1) utazas (1) utazás (1) utolsó vacsora (1) választás (1) válság (3) vandermark (2) vangogh (1) varnus xaver (1) vb (1) vélemény (19) világvége (1) vivaldi (1) víz (1) von (1) vuk (1) waliczky (1) warhol (1) wesseltoft (2) westlicht (1) weston (1) woody allen (1) worldmusic (1) yamataka eye (1) zen (1) zene (15) zeneszerkesztés (1) zongora (1) zorn (1) Címkefelhő

Stockhausenre emlékezünk

2007.12.08. 00:23 turorudi


December 5-én elhunyt Karlheinz Stockhausen. Az alább közölt cikk a WTC lerombolása nyomán tett kijelentésekor íródott, ezzel idézzük meg a kompromisszumoktól magát mindig távol tartó mestert.



Hagyjátok Stockhausent!

Van, aki számára valóban a nevében rejlő jelentés, esetleg hangkép hozhatja a végzetet. Talán éppen így jár Karlheinz Stockhausen, akinek személyéhez számtalan újítás és radikális avantgardizmus fűződik, nélküle a mai zene minden bizonnyal egészen máshol tartana, az élő német zeneszerzők sorából elismerten az egyik legjelentősebb figura. Volt! Stockhausen neve – ha csak szabad fordításban is – emeletes házat jelent.
Stockhausen a bírálatok szajkózása helyett az elsők között ismerte fel a schönbergi dodekafónia mibenlétét és azt továbbfejlesztve, még jobban meghatározott kereteket alkotva kitalálta a szeriális zenét, amely műfaj szerteágazásaiból nőtte ki magát többek között a ma oly divatos és a filmekhez írt zenékben is gyakran felbukkanó minimalista szemléletmód. A háború utáni zeneszerzés fontos momentuma volt, mikor művein keresztül az elektronika bevonult a koncerttermekbe és onnantól kezdve meghatározó szerepet játszott a huszadik századi kompozíciókban. A szeriális gondolkodás gyakran társult materiális aspektusokkal, amelyeket Stockhausen a rezgő világmindenség részeként értelmezett. Metafizikus gondolkodása vezetett a Klangkomposition-hoz, amely a fonetika és a szemantika (hangzás és jelentés) összekapcsolásával megteremtette a beszéddel történő hangzás-komponálást. Az új Palestrina, mondták, hiszen a zene és szöveg egysége mellé ő még társította a beszédet is, általa új értelmezést nyert a zenei és ezen keresztül a mindenre kiterjedő egység fogalma. Vagyis minden számít.
Ezek ismeretében furcsának hat és meghökkentő, hogy Stockhausen hazájában ma űzött vad. Bizonyára sokan emlékeznek Heinrich Böll 1974-ben íródott regényére, majd az abból készült filmre, melyben a fiatal nő, Katharina Blum a média szenzációéhsége és gátlástalansága miatt tragédiába sodródik. A félremagyarázások és az alkotó személyének csak felszínes elismerése, de valójában a meg nem értése vezethetett odáig, hogy Stockhausen egy a gondolkodásából és munkásságából logikusan következő kijelentést tett a WTC-merénylet kapcsán, amelyre a prüdériáját a Böll regény óta takargatni szándékozó német közvélemény mégiscsak kiátkozással reagált. Stockhausen vélekedése szerint, a szeptember 11-én a TV képernyőkön keresztül látott esemény, nem más, mint egy hatalmas alkotás, egy olyan kompozíció, amelynek szereplői arra készültek egész életükön keresztül, hogy az előadás közben meghalhassanak; ilyenre – akárhogyan is akarná – ő soha nem lenne képes, ez az apokaliptikus katarzis.
Innentől mindenki szórta mérgét Stockhausenre, hiába próbált utólagosan a nagy nyomásra mentegetőzni, mégis jobbnak látta elvonulni a nyilvánosság elől. Mindehhez hozzájárulhat a tragédia okozta sokk, a gyakorlatilag a mai napig tartó tanácstalanság, de ha végiggondoljuk, milyen elemek szerepelnek a kijelentésben, azon lenne csodálkoznivalónk, ha nem így nyilatkozik a zeneszerző. Az alkotás az ő értelmezésében a jól kiszámított műalkotás, a pillanatról pillanatra megtervezett események sora, a formába öntött megvalósulás. A megnyilvánulási terep a milliárdos nagyságrendben közvetített képsorok egymásutánja; mindenkit érinthet, ami akkor történt, ennél nagyobb méreteket és hatásterületet nehéz elképzelni. Ha Stockhausen komponálhatott helikopterekre vonósnégyest, akkor azt is mondhatja, hogy nem csak a zenei eseményeknek van ritmusa, hanem bármi másnak is, de ennek a bármi másnak a ritmusa – akárhogyan is gyötrődünk – a szervezőereje annak, amit mi naponta látunk a híradókban, a műsorfolyamokban – az oda-vissza hatás elve érvényesül. Nem tudunk elbújni a sorsunk elől, minden megnyilvánulás és lérehozott alkotás csak modellje annak, ami velünk történik. Nomen est omen.

4 komment

Címkék: nekrológ karlheinz stockhausen

A bejegyzés trackback címe:

https://check.blog.hu/api/trackback/id/tr85256534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bátorifrigyes 2007.12.16. 14:03:37

Ez a K. S. nyilatkozat elég zavaros dolog. Nem is új annyiban, hogy a múlt században sokan és egymástól eltérő indíttatásból hirdették a művészet és az élet azonosságát, így pl. futuristák, orosz konstruktivisták, szocrealizmus, Duchamp, Warhol, a happenig művelői, akcionisták. Valaki azt mondta, hogy a '68-as események=totális happening. A eu. művészet és a háborús pusztítás összeölelkezésének apotetikus víziójára példák lehetnek Marinettiék provokatív-nacionalista kiáltványai és a szoc. realizmus, vagy a fasizmus műveinek bárgyú és idillikus propagandája. És ezekkel kéne rokonítanunk Stockhausen WTC- nyilatkozatát? Jó, annyiban nem, hogy sem nem uszító, sem nem demagóg. De mélységesen cinikus, mert az emberölés nem lehet előfeltétele, művészi eszköze egy efféle monumentális "alkotásnak" sem. Álkérdés, hogy meg lehet-e (meg kell-e) ölni embereket a műalkotás megszületésének és annak kívánt mértékű hatása érdekében? Avagy egy ilyen mű műalkotásnak tekintendő-e? És itt, az amúgy mostanra a művészetben igencsak hanyagolt etikai aspektus is helyet kell kapjon. Vajon a szereplők részvétele ebben a "kompozícióban" ugyanolyan művészi részvétel e, mint mondjuk a szerencsétlen sorsú Desdemona és Otello szerepét játszóké? Vagy Stokinál maradva: Miért nem dolgozta ki és fektette le a helikopteres kvartett műve előadásakor, hogy a gépek, bennük a zenészekkel, meglepetésszerűen, az előadók beleegyezése nélkül valamelyik zsúfolt toronyházba csapódjanak, ezáltal megtervezetten megvalósítván művészet és valóság összeolvadásának magasabb rendű elvárását a totális hatás elérése érdekében.

turorudi · http://check.blog.hu 2007.12.16. 15:03:30

Teljesen jogos/vitaindító a felvetésed. Ám szerintem Stockhausen magáról a pillanatról beszélt, illetve arról, hogy ő (és talán mások sem) soha nem volt képes ekkora hatású (mű)alkotást létrehozni. És a helyzettől eltávolodva, a média által láthatóvá tett visszatükrözést értékelte így, vagyis mintha nem lettek volna ott az áldozatok (a becsapódás pillanatáról és a megkonstruáltságról beszélt, amit a formalizmus egyfajta diadalaként is lehet értelmezni). Persze egyáltalán nem biztos, hogy az áldozatoktól el lehet vonatkoztatni. Viszont akkor Krisztus megfeszíttetését egyszer sem lett volna szabad ábrázolni, hiszen azok is hasonló morális problémákat vetnek föl.

bátorifrigyes 2007.12.16. 18:45:21

Az is lehet, hogy csak egy provokatív beszéd az egész. A globál média-biznisz arcul csapása, hogy megkapott végre néhány filmkockán egy akkora látvány- , és indulati dózist, ami tetszés szerint ismételhető a TV-ben reklámidőn kívül. Ami jó ideig kenyeret ad a sajtómunkások ezereinek. És amihez nem mérhető semmilyen eddigi és ezutáni műalkotás sem, és mértékül szolgál ezután az életünkhöz, akár háborúhoz is vezethet. Ez pedig fenntartja a folyamatos érdeklődést. Jó, de mi köze ennek Stockhausenhez? (Vagy fordítva.) Nem kő mindig ezt-azt megnyilatkozni, azért vannak a zeneművek. Pláne, ha hülyeség. Ui. szerintem az áldozatokról nem lehet elvonatkoztatni. Jézusról meg annyit, hogy ugye nem azért feszítették meg, mert az előrelátó rómaiak témát akartak biztosítani a későbbi korok művészeinek?

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2008.01.03. 20:43:49

Laurie Anderson idézi az egyik lemezén valakitől, csak nem tudom, kitől, hogy a terroristák az utolsó igazi művészek a világon, mert már csak ők képesek meghökkenteni a világot.
(Nem értek egyet a terroristák glorifikálásával, csak eszembe jutott.)
süti beállítások módosítása